Tiedote 7.5.21 - Koronarokotukset etenevät: Ajanvaraus avoinna kaikille 55 vuotta täyttäneille jämsäläisille

Jämsässä rokotuksen on saanut noin 8100 henkilöä (41 % koko väestöstä), tehosterokotteita on annettu lähes 800. THL:n rokotustilasto on Jämsän osalta päivittynyt viimeksi lähes 3 viikkoa sitten tietojärjestelmäongelman vuoksi. Tietojärjestelmätoimittaja korjaa ongelmia tietohallinnon kanssa edelleen. Ongelma saadaan korjattua oletettavasti lähipäivinä.

Koronarokotukset etenevät väestön rokotuksissa nyt 55 vuotta täyttäneiden ryhmään. Sähköinen ajanvaraus koronarokotuksiin Jämsän liikuntahallin rokotuspisteelle on avoinna kaikille 55 vuotta täyttäneille jämsäläisille. 16 vuotta täyttäneet riskiryhmiin kuuluvat voivat edelleen varata rokotusaikoja.

Sähköiseen ajanvaraukseen pääset tästä. Ohje sähköiseen ajanvaraukseen löytyy täältä

Rokotusten puhelinajanvaraus

Puhelinajanvaraus on myös edelleen käytössä. Kaikki yli 55-vuotiaat jämsäläiset ja tätä nuoremmat riskiryhmiin kuuluvat voivat edelleen varata rokotusaikoja alla olevista numeroista terveysasemille ja Jämsän joukkorokotuspisteelle. Mikäli rokotusaikaa ei voida heti antaa, otamme asiakkaan yhteystiedot ylös ja soitamme ajan asiakkaalle. Saapuvien rokotteiden määrä tiedetään etukäteen noin 1-2 viikkoa kerrallaan, ja aikoja varataan tämän mukaisesti.

Ajanvaraus ja rokotusneuvonta (vain koronarokotuksia varten)

Tehosterokotuksista tärkeää huomioitavaa

Ensimmäisen rokotuksen yhteydessä asiakas saa ajan tehosterokotukseen 12 viikon päähän valmiiksi. Tehosterokotus annetaan aina samassa paikassa kuin ensimmäinen rokote. Paikka voi siis edelleen olla joukkorokotuspiste, terveysasemien vastaanotto tai sairaalan hyvinvointitori.

On erittäin tärkeää noudattaa annettua tehosterokotuksen aikaa. THL:n ohjeen mukaan tehosteväliä mRNA-rokotteilla ei pidä alittaa. Ajan voi siirtää vain pakottavasta syystä kuten sairastuminen. Rokotteita saapuu kullekin viikolle tarkka määrä laskettuna tehosteannoksia varten. Matkat ja muut menot tulisi järjestää sen mukaan, että rokotukseen tullaan ajallaan.

Käytössä olevat rokotteet

Alle 65-vuotiaalle aloitetaan uusia rokotussarjoja vain mRNA-rokotteilla (Pfizerin Comirnaty tai Modernan rokote). Alle 65-vuotiaalle, joka on saanut ensimmäisen rokoteannoksen AstraZenecan rokotteella, annetaan toinen rokoteannos mRNA-rokotteella.

65 v. täyttäneelle ja sitä vanhemmalle voidaan käyttää kaikkia käytössä olevia koronarokotteita. Uusien rokotussarjojen suhteen 65 vuotta täyttänyt voi itse valita, haluaako hän AstraZenecan rokotteen vai mRNA-rokotteen. Toinen rokotusannos annetaan 65 vuotta täyttäneelle samaa rokotetta kuin ensimmäisellä kerralla. Tästä poiketaan vain, jos ensimmäisestä annoksesta on tullut vakava allerginen reaktio. Modernan koronarokotetta käytetään 18 vuotta täyttäneelle ja sitä vanhemmalle ja BioNTech-Pfizerin Comirnaty – rokotetta 16 vuotta täyttäneelle ja sitä vanhemmalle.

Koronarokotukset muokattava versio 070521