Tiedote 27.8.21: EU-koronatodistukset

Suomessakin käytössä oleva EU:n koronatodistus sisältää kolme eri todistusta: todistuksen koronarokotuksesta, todistuksen negatiivisesta koronatestituloksesta ja todistuksen sairastetusta koronasta.

Ongelmat Omakannassa todistusten näkymisessä

Potilastietojärjestelmä Lifecaren rokotuslomake päivittyi toukokuulla 2021 koronarokotustodistuksiin soveltuvaksi. Ennen tätä annetut rokotukset tilastoitiin silloiselle rokotuslomakkeelle ja tämä on aiheuttanut ongelmia rokotustodistusten muodostumisessa. Potilastietojärjestelmän toimittaja TietoEvry on korjannut valtakunnallisesti satojatuhansia rokotustietoja automaattisesti ja valtaosa koronatodistuksista muodostuu näin ongelmitta.

Mikäli asiakkaan koronatodistus ei näy Omakannassa, on todennäköistä, että tiedoissa tai tietojen siirtymisessä Kanta-palveluihin on tapahtunut virhe. Mikäli rokotustieto on kirjattu virheellisesti, tulee rokotustieto korjata rokotuksen antaneessa yksikössä. Mikäli jämsäläisellä asiakkaalla ei Omakantaan muodostu todistusta, kannattaa ensin olla yhteydessä Jämsän Terveyden puhelinpalveluun: 020 630 6020. Hoitaja tarkistaa, onko rokotustieto kirjattu oikein ja mahdolliset korjaukset tehdään. Omakantaan tarvittavasta korjauksesta toimitetaan tieto Jämsän kaupungin arkistonhoitajalle.

Osan korjauksista voi tehdä ainoastaan TietoEvry ja näissä korjauksissa on ollut ja on edelleen viivettä. TietoEvrylle toimeksiannot kulkevat aina Jämsän kaupungin tietohallinnon toimesta. Osalla asiakkaista rokotustodistus ei muodostu Omakantaan oikein, vaikka rokotustieto on potilastietojärjestelmän rokotuslehdelle kirjattu oikein. Mikäli yksikössä rokotustieto on hoitajan toimesta tarkistettu ja kirjattu oikein, mutta rokotustodistus ei edelleenkään muodostu, asiakas voi olla yhteydessä Jämsän kaupungin arkistonhoitajaan p. 040 734 3588, ma-to 7.30-13.00.

Omakannasta koronarokotustodistuksen voi itse tulostaa seuraavin ohjein. Lisäksi toisen henkilön voi valtuuttaa käyttämään Omakantaa omasta puolestaan.

1.Kirjaudu Omakantaan kanta.fi-sivulta omalla tunnistusvälineelläsi (verkkopankkitunnus/mobiilivarmenne).
2.Valitse vasemman reunan valikosta kohta Koronatodistus. Löydät linkin myös Omakannan etusivulta.
3.Paina linkkiä ”Avaa rokotustodistus (pdf)". Jos sinulla on todistus, se avautuu uuteen välilehteen pdf-muodossa.
4.Tallenna pdf-tiedosto omaan puhelimeesi tai ota siitä kuvakaappaus. Näin todistus on sinulla valmiina, kun tarvitset sitä.

Mikäli asiakas käyttää Omakanta-palvelua, mutta hänellä ei ole käytettävissään tulostinta, voi todistuksen käydä tulostamassa myös Jämsän Terveyden Hyvinvointitorilla arkisin klo 8-11 (Sairaalantie 11, Jämsä).

Henkilöt, jotka eivät käytä Omakanta-palvelua tai valtuuta toista henkilöä käyttämään sitä puolestaan, saavat terveydenhuollosta koronatodistuksen. Jämsässä on nyt saatu käyttöön koronatodistusten kansallinen tulostus- ja kirjaamispalvelu. Tämä mahdollistaa EU:n koronatodistusten haun ja tulostamisen Kanta-palvelujen Potilastiedon arkistosta sekä EU:n koronatodistuksiin tarvittavien laboratorio- ja rokotustietojen oikeamuotoisen tallentamisen. Koronatodistus voidaan tulostaa terveysasemillamme asiakastoimistossa ja hyvinvointitorilla niille, jotka eivät käytä Omakanta-palvelua. Mukaan tarvitaan henkilöllisyystodistus. Todistuksen tulostaminen on asiakkaalle maksutonta.

Tietojen tulostaminen ja tallentaminen on toistaiseksi mahdollista ainoastaan suomalaisella henkilötunnuksella. Tilanne muuttuu elokuun 2021 lopussa, kun tilapäinen henkilötunnus saadaan toimimaan Kanta-palveluissa. Näissä ja muissa mahdollisissa poikkeustapauksissa voi väliaikaisesti käyttää THL:n todistuslomaketta, jonka hoitaja allekirjoittaa ja leimaa. Paperitodistuksen osalta on hyvä muistaa, että kyseinen todistus ei ole EU-asetuksen mukainen ja kohdemaan viranomainen ei välttämättä hyväksy paikallista todistusta eli sen hyväksyntä on syytä selvittää kohdemaan viranomaisilta etukäteen. Lomake löytyy kolmella kielellä (suomi, ruotsi ja englanti).

Sari Hellsten
Sosiaali- ja terveysjohtaja