Tiedote 25.10.21: Influenssarokotukset Jämsässä 2021

Joukkorokotukset riskiryhmille alkavat 15.11.21 liikuntahallin rokotuspisteellä ja terveysasemilla

Rokote on paras suoja influenssaa vastaan. Rokotuksilla pystytään vähentämään influenssatartuntojen määrää, vakavan influenssan ilmaantuvuutta sekä sen aiheuttamia jälkitauteja. Rokote on hyvä ottaa joka syksy, sillä sen antama suoja kestää noin vuoden. Ottamalla influenssarokotteen suojaat myös läheisiäsi. Influenssavirus ei pääse leviämään, kun riittävän moni on rokotettu. Suojan syntymiseen menee noin 2 viikkoa. Suurin osa rokotteen ottaneista välttyy influenssalta, ja jos rokotettu saa influenssan, on tauti yleensä lievempi ja toipuminen nopeampaa. On hyvä muistaa, että rokote ei suojaa tavalliselta flunssalta eli nuhakuumeelta.

Influenssarokotteen saavat maksutta ne, joiden terveydelle influenssa aiheuttaa oleellisen uhan tai joiden terveydelle influenssarokotuksesta on merkittävää hyötyä:

Terveys- ja sosiaalialan ammattilaiset
Raskaana olevat naiset
Alle 7-vuotiaat
65 vuotta täyttäneet
Sairautensa vuoksi riskiryhmään kuuluvat
Vakavalle influenssalle erityisen alttiiden lähipiiri
Varusmiespalveluksen aloittavat

Rokotukset aloitetaan vakavalle influenssalle alttiista henkilöistä sekä heitä hoitavasta sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstöstä. Sen jälkeen rokotusta tarjotaan muille riskiryhmille.

Vakavalle influenssalle alttiita ovat 65 vuotta täyttäneet, sairauden tai hoidon vuoksi riskiryhmiin kuuluvat, raskaana olevat ja alle 7-vuotiaat lapset.

Vakavalle influenssalle erityisen alttiita henkilöitä ovat voimakkaasti immuunipuutteiset ja muut vakavasti sairaat henkilöt, perussairaat ja huonokuntoiset 65 vuotta täyttäneet, alle 6 kuukauden ikäiset vauvat ja raskaana olevat naiset.

Sairauden vuoksi riskiryhmään kuuluvat löytyvät tästä THL:n linkistä

Vakavalle influenssalle erityisen alttiiden henkilöiden lähipiirin rokotukset

Rokote ehkäisee influenssatartuntoja, joten rokottaminen suojaa rokotetun lisäksi hänen perheenjäseniään ja muita läheisiään. Vakavalle influenssalle erityisen alttiit saavat lisäsuojaa siitä, että heidän kanssaan jatkuvasti tai toistuvasti lähikontaktissa ovat ottaneet influenssarokotteen.

Lähipiirin rokotuksissa noudatetaan THL:n tarkennettua ohjeistusta (Alttiiden henkilöiden lähipiirin influenssarokotukset - Infektiotaudit ja rokotukset - THL). Lähipiirin rokotukset kohdennetaan vakavalle influenssalle erityisen alttiiden henkilöiden läheisiin. Tiedotamme erikseen, kun lähipiirin rokotukset alkavat ja näihin rokotuksiin voi varata aikoja.

Mitä rokotteita on käytössä?
Influenssakaudella 2021–2022 rokotusohjelmassa tarjotaan
• pistettävää VaxigripTetra-rokotetta kaikille ikäryhmille
• FluenzTetra-nenäsumuterokotetta 2–6-vuotiaille

Mitä haittoja influenssarokotteesta voi olla?

Kaikilla rokotteilla voi olla haittavaikutuksia, mutta ne ovat yleensä ohimeneviä ja niitä esiintyy vain pienellä osalla rokotetuista. Pistettävän rokotteen jälkeen rokotuskohta saattaa punoittaa ja aristaa. Nenäsumuterokotteen jälkeen nenä voi olla tukkoinen ja nuhainen. Sekä pistettävän että nenäsumutteena annettavan rokotuksen jälkeen voi ilmetä lievää sairaudentunnetta, lihas- ja nivelsärkyjä tai yleisoireita, kuten lämmönnousua, kuumetta, huonovointisuutta ja päänsärkyä.

Pistosalueen paikallisoireita, särkyjä ja kuumetta voi hoitaa kuume- ja kipulääkkeillä. Vakavat haittavaikutukset kuten vakava allerginen reaktio, anafylaksia, ovat hyvin harvinaisia.

Mistä ja miten saan influenssarokotuksen Jämsässä?

1. Joukkorokotukset
Jämsän Terveys aloittaa joukkorokotukset ajanvarauksella 15.11.21 Jämsän liikuntahallin rokotuspisteellä sekä sivuterveysasemilla.

Liikuntahallin rokotuspisteellä rokotetaan joka arkipäivä virka-aikaan, keskiviikkoisin klo 17 asti. Kuoreveden terveysasemalla influenssarokotuksia annetaan 18.11. ja 22.11., Länkipohjan terveysasemalla 16.11. ja 25.11. ja Koskenpään terveysasemalla 17.11.21

Suosittelemme ajanvarausta ensisijaisesti sähköisesti. Sähköinen ajanvaraus avataan 26.10. ja siihen pääset tästä. Myös Jämsän Terveyden terveyssovelluksen kautta voi varata rokotusajan.

Influenssarokotusaika on mahdollista varata myös puhelimitse 26.10. lähtien. Pyydämme huomioimaan, että puhelimitse linjoilla voi olla alkuun ruuhkaa puhelujen määrästä riippuen.

Rokotusneuvonta ja ajanvaraus:

Ohjeita rokotukseen tulevalle
Saavuthan vain terveenä! Suosittelemme vahvasti kasvomaskin käyttöä. Huolehdi hyvästä käsihygieniasta. Ruuhkien välttämiseksi toivomme asiakkaiden saapuvan paikalle mahdollisimman lähellä omaa varattua aikaa. Ota henkilöllisyystodistus/ Kela-kortti valmiiksi esille. Rokotustilannetta varten kannattaa pukeutua niin, että olkavarsi on helppo paljastaa.

2. Rokotukset vastaanotoilla, kotihoidossa ja hoivayksiköissä
Influenssarokotteita annetaan kohderyhmään kuuluville muun varatun käynnin yhteydessä hoitajien vastaanotoilla neuvoloissa, terveysasemilla ja kouluilla. Kotihoidon hoitajat rokottavat kotikäynneillä kotihoidon asiakkaat. Hoivakotiasukkaat saavat rokotuksen hoivakodilla. Alle kouluikäisten lasten rokotukset annetaan lastenneuvolassa, ajan voi varata oman terveydenhoitajan kautta. Kouluikäisten lasten/nuorten rokotuksia annetaan kouluissa ja oppilaitoksissa terveydenhoitajan vastaanotolla, tarkemmat ohjeistukset tulevat Wilma-järjestelmän kautta.

3. Muut rokotukset
Muut kuin edellä mainittuihin riskiryhmiin kuuluvat voivat hankkia rokotteen apteekista reseptillä ja varata hoitajalle ajan rokotusta varten. Moni työnantaja myös tarjoaa työntekijöilleen rokotuksen työterveyshuollossa.

Lue myös tiedote: Influenssarokotukset ovat käynnistyneet Pirkanmaan kunnissa