Tiedote 29.10.21: Walk-in koronarokotukset helposti ilman ajanvarausta edelleen 1. ja 2. koronarokotuksiin

Kolmas koronarokotus ajanvarauksella

Jämsän liikuntahallin rokotuspisteelle (Keskuskatu 16) on edelleen kaikkien yli 12-vuotiaiden jämsäläisten mahdollista tulla ilman ajanvarausta ottamaan ensimmäinen koronarokote ja tehosterokote, kun ensimmäisestä rokotuksesta on kulunut 6 viikkoa. Ajan voi myös varata sähköisesti tästä tai puhelimitse, aikoja on hyvin vapaana. Liikuntahallin rokotuspiste on avoinna ma, ti ja to 9-15, ke 9-17, pe 9-14. Ensimmäinen ja toinen koronarokotus on mahdollista saada edelleen ajanvarauksella myös kaikilla terveysasemilla.

Kolmannet koronarokotukset
THL suosittaa kolmatta rokoteannosta
• voimakkaasti immuunipuutteisille 12 vuotta täyttäneille ja sitä vanhemmille
• kaikille 60 vuotta täyttäneille
• niille naisille ja 30-vuotta täyttäneille miehille, jotka ovat saaneet rokotteensa lyhyellä, alle 6 viikon annosvälillä yli 6 kuukautta sitten
• laitoksissa ja hoivakodeissa asuville
• lääketieteellisille riskiryhmille 1 ja 2
Vakavalle koronavirustaudille alttiiden rokotusjärjestys

Voimakkaasti immuunipuutteisille kolmatta annosta suositellaan aikaisintaan 2 kuukauden kuluttua toisesta annoksesta. Muille ryhmille kolmatta annosta suositellaan, kun on kulunut vähintään 6 kuukautta toisesta annoksesta. Kolmatta rokoteannosta ei suositella alle 30-vuotiaille miehille, jotka eivät kuulu riskiryhmiin 1 tai 2 tai voimakkaasti immuunipuutteisten ryhmään.

Kolmansia koronarokoteannoksia on Jämsässä jo annettu voimakkaasti immuunipuutteisten lisäksi henkilöille, jotka ovat saaneet rokotuksen ensimmäisten joukossa alle 6 viikon annosvälillä. THL suosituksen mukaisesti kolmatta koronarokoteannosta tarjotaan nyt myös edellä oleville ryhmille.

THL ohjeistuksen mukaan kolmantena annoksena tarjotaan Biontech-Pfizerin Comirnaty-rokotetta ja Modernan Spikevax-rokotetta, ensisijaisesti samaa valmistetta, jota on saanut toisena annoksena. Myös niille henkilöille, jotka ovat aiemmin saaneet Vaxzevria-rokotetta, suositellaan kolmantena annoksena mRNA-rokotetta, jos tälle ei ole lääketieteellistä estettä. Lääketieteellisiin riskiryhmiin kuuluville tai voimakkaasti immuunipuutteisille alle 30-vuotiaille miehille annetaan kolmantena annoksena Comirnatya.

Kolmannet koronarokotukset ajanvarauksella Jämsän liikuntahallin rokotuspisteellä ja terveysasemilla
Edellä olevat ryhmät voivat varata ajan kolmanteen koronarokotukseen sähköisesti tai puhelimitse liikuntahallin rokotuspisteelle ja puhelimitse terveysasemille. Koronarokotus on mahdollista saada myös influenssarokotuksen yhteydessä sille varatulla ajalla joukkorokotuksissa.
Ruuhkien välttämiseksi kolmas rokotus on muutoin mahdollista vain ajanvarauksella, sillä samanaikaisesti joukkorokotuspisteellä annetaan edelleen 1. ja 2. koronarokotuksia sekä influenssarokotuksia ajanvarauksella.

Hoivakodin asukkaille rokotteita annetaan yksiköissä ja kotihoidon asiakkaille hoitajat ohjeistavat rokotusten ajanvarauksen.

Mikäli rokotteisiin liittyy kysymyksiä kannustamme olemaan rohkeasti yhteydessä ammattilaisiimme, jotka kertovat rokotteiden vaikutuksista ja mahdollisista haittavaikutuksista. Lisätietoa löytyy myös THL sivuilta kattavasti Rokotteet ja koronavirus: Tietoa koronarokotteista - Infektiotaudit ja rokotukset - THL

Koronarokotusneuvonta ja ajanvaraus:
Jämsä ja Koskenpää p. 040 7560 744 (arkisin klo 9-15)
Kuorevesi ja Länkipohja p. 040 8461 218 (ma-to 9-15, pe 9-14)

Titta Frantsila
Johtava ylilääkäri