Tiedote 16.3.21: Koronarokotukset jatkuvat ikäihmisten ja riskiryhmien rokotuksilla

Rokotukset etenevät THL:n ohjeistamassa järjestyksessä ja sitä mukaa kun rokotteita saadaan. Rokotteet saapuvat edelleen pienissä erissä viikoittain. Saapuvien rokotteiden määrät ja sitä myötä rokotusajat tulevat lisääntymään huhti-toukokuun aikana. Huhtikuun alussa saadaan käyttöön myös sähköinen ajanvaraus rokotusaikojen varaukseen. Tällä hetkellä 1. rokotteen on saanut 2750 (n 14 %) jämsäläisistä.

Mitä rokotteita on käytössä ja rokotusjärjestys
Yli 70–vuotiaat saavat pääsääntöisesti BioNTech-Pfizerin Comirnaty-rokotteen tai Moderna Covid-19 -rokotteen. AstraZenecan koronarokotteella voidaan rokottaa uuden THL:n ohjeen mukaan myös ikääntyneitä, mutta suositus edelleen on jatkaa 70 vuotta täyttäneiden rokotuksia toistaiseksi mRNA-rokotteilla (Comirnaty).

Rokotukset kohdistetaan ikääntyneille ja lääketieteellisin perustein riskiryhmiin kuuluville. Ikä on merkittävin vakavan koronavirustaudin riskitekijä.

Pirkanmaan sairaanhoitopiirissä alle 70-vuotiaiden riskiryhmiä rokotetaan AstraZenecan rokotteella samanaikaisesti ikääntyneiden rokotusten kanssa. Riskiryhmiin 2 kuuluvien rokotukset käynnistyvät kuitenkin vasta kun ikäihmiset yli 70-vuotiaat on rokotettu.

Rokotusvuorossa olevat ryhmät ja ajanvaraus:

1. Ikäihmiset, 75-79-vuotiaiden rokotukset

Yli 80-vuotiaista on rokotettu liki 80 %. Rokotusaikoja on varattu vielä viikoille 11-12.

Rokotus annetaan myös samassa taloudessa yli 75-vuotiaan kanssa asuvalle yli 70-vuotiaalle henkilölle tai omaishoitajalle, jolla on omaishoidontuen päätös.

Ikäihmisten rokotukset ovat nyt käynnissä myös ikäryhmässä 75-79-vuotiaat. 75-79 vuotiaat voivat varata rokotusaikoja alla olevista numeroista. Mikäli rokotusaikaa ei voida heti antaa, otamme asiakkaan yhteystiedot ylös ja soitamme asiakkaalle. 75-79 vuotiaiden ikäryhmä saadaan rokotettua arviomme mukaan huhtikuun alkuun mennessä, jolloin aletaan rokottaa 70-74 vuotiaiden ryhmää.

Ajanvaraus (vain koronarokotusten ajanvarausta varten)

2. Alle 70-vuotiaiden riskiryhmien (riskiryhmä 1) rokotukset

Tässä ryhmässä rokotteen on saanut noin kolmasosa riskiryhmiin kuuluvista. Tämänhetkisen tiedon mukaan alle 70-vuotiaiden riskiryhmien rokotukset jatkuvat ikäihmisten rokotusten rinnalla Astra Zenecan rokotteella tulevalla viikolla. Rokotteita saadaan 80-100 rokoteannosta viikossa. Viikosta 13 eteenpäin ei ole vielä tietoa AstraZenecan tilanteesta.

THL on määritellyt, missä järjestyksessä koronavirusrokotteita tarjotaan alle 70-vuotiaille riskiryhmille. Riskiryhmiin voi tutustua Vakavalle koronavirustaudille alttiiden rokotusjärjestys -sivulta.

Ensivaiheessa rokotetaan niitä henkilöitä, joilla on vaikealle koronavirustaudille erittäin voimakkaasti altistava sairaus tai tila:
1. Elinsiirto tai kantasolusiirto
2. Aktiivisessa hoidossa oleva syöpätauti
3. Vaikea puolustusjärjestelmän häiriö
4. Vaikea krooninen munuaissairaus
5. Vaikea krooninen keuhkosairaus
6. Lääkehoitoinen tyypin 2 diabetes
7. Downin oireyhtymä (aikuiset)

Riskiryhmään 1 kuuluvat, joilla on vakavalle koronavirustaudille erittäin voimakkaasti altistava sairaus tai tila, voivat varata ajan numerosta 040 1447 281 (klo 8-15). Mikäli rokotusaikaa ei voida vielä antaa, otamme asiakkaan yhteystiedot ylös ja soitamme asiakkaalle.

Kuulunko vaikealle koronavirustaudille erittäin voimakkaasti altistavan sairauden vuoksi rokotettaviin? Löydät riskiryhmät täältä

Myös Pihlajalinna terveyssovelluksen kautta voi varata rokotusajan sitä mukaa, kun kunkin riskiryhmän rokotukset etenevät.

Näin varaat ajan koronarokotukseen Pihlajalinna-terveyssovelluksessa, katso ohje täältä

Lue lisää terveyssovelluksesta

Ohjeita rokotukseen tulevalle löydät täältä

Tiedotamme viikoittain rokotusten etenemisestä. Tietoa löytyy myös jamsanterveys.fi sivulta ajankohtaisista -osiosta.

Koronarokotukset 16.3.2021