Tiedote 4.6.21: Koronarokotusten ajanvaraus avoinna nyt kaikille 40 vuotta täyttäneille jämsäläisille

Saapuvien rokotteiden määrä edelleen rajallinen, mutta rokotukset etenevät

Jämsässä rokotuksen on saanut lähes 10 000 henkilöä (49 % koko väestöstä), tehosterokotteita on annettu 2400. Rokotukset etenevät kunnissa hiukan eri tahdissa johtuen kuntien erilaisesta ikärakenteesta. Rokotuskattavuus Jämsässä on korkeampi kuin valtakunnallinen tai Pirkanmaan sairaanhoitopiirin alueen keskiarvo, vaikka osa kuntia rokottaa jo nuorempia ryhmiä.

Saapuvista rokotteista valtaosa tarvitaan tehosterokotuksiin. Uusia rokotusaikoja avataan varattavaksi saapuvien rokotteiden määrän mukaan. Uusiin rokotuksiin aikoja on käytettävissä 300-400 viikoittain. Tieto saapuvista rokotteista saadaan noin 1-2 viikkoa etukäteen ja tämän mukaisesti rokotusaikoja voidaan avata

Rokotukset etenevät nyt seuraavaan ikäryhmään, 40-49 – vuotiaat. 40 vuotta täyttäneet jämsäläiset voivat varata rokotukseen ajan joko sähköisesti tai puhelimitse. On hyvä huomioida ajanvarauksessa tässä vaiheessa, että ikäryhmässä rokotettavia on selvästi isompi määrä kuin rokotusaikoja käytettävissä viikoittain. Aikojen täytyttyä pyrimme tiedottamaan mahdollisimman pian, milloin aikoja voi tämän jälkeen taas päästä varaamaan. Puhelinajanvarauksessa asiakkaan tiedot otetaan ylös yhteydenottoa varten, mikäli rokoteaikaa ei voida heti antaa. Tällä hetkellä rokotusaikoja voi varata viikoille 23-25. Tietoa tämän jälkeen saapuvista rokotteista ei vielä ole.

Koronarokotusneuvonta ja ajanvaraus

Myös Pihlajalinna terveyssovelluksen kautta voi edelleen olla yhteydessä erilaisissa rokotukseen liittyvissä kysymyksissä. Lue lisää terveyssovelluksesta .

Tehosterokotuksista tärkeää huomioitavaa

Ensimmäisen rokotuksen yhteydessä asiakas saa ajan tehosterokotukseen 12 viikon päähän valmiiksi. On erittäin tärkeää noudattaa annettua tehosterokotuksen aikaa, sillä rokotteita saapuu kullekin viikolle tarkka määrä laskettuna tehosteannoksia varten.

THL:n ohjeen mukaan tehosteväliä mRNA-rokotteilla ei pidä alittaa. Ajan voi siirtää eteenpäin pakottavasta syystä kuten esimerkiksi sairastuminen. Matkat ja muut menot tulisi järjestää sen mukaan, että rokotukseen tullaan ajallaan. Tehosterokotus annetaan aina samassa paikassa kuin ensimmäinen rokote.

OHJEITA KORONAROKOTUKSEEN TULEVALLE
• Tule rokotukseen vain terveenä
• Käytä kasvomaskia
• Saavuthan paikalle tarkasti annettuna aikana